Το σκίτσο της ημέρας από τον Αντώνη Βαβαγιάννη



Ο Αντώνης Βαβαγιάννης με το καυστικό του χιούμορ και μέσα από τη σειρά σκίτσων του «Εντωμεταξύ στη γη» σκιαγραφεί την επικαιρότητα Πηγή: News247Και στη συγκεκριμένη περίπτωση, την ιδρυματική αδειοδότηση τεσσάρων ξένων πανεπιστημίων από το υπουργείο Παιδείας για τη λειτουργία παραρτημάτων τους (ιδιωτικά πανεπιστήμια) στη χώρα μας.

Μια ανακοίνωση από πλευράς κυβέρνησης που έγινε, σχολιάζει δηκτικά η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ) «με αβάσιμες θριαμβολογίες και αμετροέπειες, χαρακτηρίστηκε εμβληματική καινοτομία, μεταρρύθμιση που καθυστέρησε, νίκη της απλής λογικής έναντι της ιδεοληψίας, στιγμή δικαίωσης για τις οικογένειες που πλήρωναν στο εξωτερικό». «Είναι προφανές», επισημαίνει, «ότι το διαφορετικό καθεστώς που επιφυλάσσεται για παρόχους πανεπιστημιακών πτυχίων με δίδακτρα, είτε είναι κολέγια είτε είναι ΝΠΠΕ – παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων, δεν συνιστά εμβληματική μεταρρύθμιση αλλά υποβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας μας».

Να υπενθυμίσουμε ότι με υπογραφή Μητσοτάκη ορίστηκε πρώην στέλεχός της ως πρώτος πρύτανης ιδιωτικού πανεπιστημίου στη χώρα μας. Ο λόγος για τον Οδυσσέα Ζώρα: γενικό γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας το 2022, πρώην πρύτανη του Πανεπιστημίου Κρήτης και πρώην προέδρου του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου,  από όπου είχε ταχθεί υπέρ της εισαγωγής διδάκτρων στα ελληνικά πανεπιστήμια. Είχε ενεργό ρόλο στην επεξεργασία του νομοσχεδίου για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων .

«Απλά και ξεκάθαρα: Η κυβέρνηση υπηρετεί - δουλικά - τις επιλογές του άπληστου κεφαλαίου, που επιδιώκει να βγάζει κέρδη από παντού», σημείωναν στις ανακοινώσεις τους η ΠΕΣΕΚ και τα Παραρτήματά της. «Εμείς», συμπλήρωναν, «ως -συνταξιούχοι πια- εκπαιδευτικοί που εργαστήκαμε υπηρετώντας το Δημόσιο Σχολείο, έχοντας ξεκάθαρη και συνειδητή θέση πως η Γνώση είναι δημόσιο αγαθό, που πρέπει να απολαμβάνουν όλοι και όλες, και όχι εμπόρευμα, που μπορεί να αποκτηθεί πληρώνοντας είμαστε αντίθετοι στα ιδιωτικά "πανεπιστήμια" και στην εμπορευματοποίηση των πάντων». Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα εντείνουν τις ταξικές ανισότητες, περιορίζοντας ακόμη περισσότερο την κοινωνική ανέλιξη και την κοινωνική κινητικότητα (που ο δρόμος της παιδείας προσφέρει) ιδιαίτερα για τα παιδιά, των πιο χαμηλών κοινωνικών τάξεων».

Να υπενθυμίσουμε ότι στα τέλη του Φλεβάρη 2024 η η ΠΕΣΕΚ  είχε διοργανώσει εκδήλωση για την περαιτέρω διάλυση της Δημόσιας Δωρεάν Παιδείας με την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα μας και τη non-stop εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης (βίντεο). Λίγο νωρίτερα ανάλογη εκδήλωση είχε διοργανώσει και το Παράρτημα Λάρισας.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης της ΠΟΣΔΕΠ

Η έναρξη της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς συμπίπτει χρονικά με την ιδρυματική αδειοδότηση τεσσάρων ξένων πανεπιστημίων για ίδρυση παραρτημάτων στην Ελλάδα, η οποία ανακοινώθηκε με αβάσιμες θριαμβολογίες και αμετροέπειες. Χαρακτηρίστηκε «εμβληματική καινοτομία», «μεταρρύθμιση που καθυστέρησε», «νίκη της απλής λογικής έναντι της ιδεοληψίας», «στιγμή δικαίωσης για τις οικογένειες που πλήρωναν στο εξωτερικό».

Οφείλουμε να επισημάνουμε ότι στην πραγματικότητα η «καινοτομία» είναι ότι κάποιες οικογένειες – από εκείνες που έχουν τη δυνατότητα – θα πληρώνουν πλέον στο εσωτερικό αντί για το εξωτερικό τις σπουδές των παιδιών τους, όταν αυτά δεν επιτυγχάνουν στις εισαγωγικές ή δεν επιλέγουν το δημόσιο πανεπιστήμιο. Και η απλή λογική λέει ότι αυτό σίγουρα δεν αποτελεί δικαίωση για τα χιλιάδες παιδιά που με κόπο εισάγονται στο ελληνικό πανεπιστήμιο, ιδίως σε σχολές με υψηλότατη βάση, οι οποίες απαιτούν ιδιαίτερη προσπάθεια, όπως η Ιατρική και η Νομική. Η απλή λογική επίσης λέει ότι η απόρριψη των υπολοίπων οκτώ αιτήσεων, στην παρούσα φάση, δεν αποτελεί απόδειξη της αυστηρότητας του ελέγχου των αιτήσεων, ούτε αποδεικνύει την ποιότητα αυτών που εγκρίθηκαν, όπως παρουσιάζεται από κυβερνητικούς παράγοντες, αλλά απλά σημαίνει ότι οι σχετικοί φάκελοι ήταν ελλιπείς, ανεπαρκείς και κάτω των ορίων που τέθηκαν. Είναι δε γνωστό ότι τα κριτήρια ήταν χαλαρά και χαλάρωσαν περαιτέρω, ενώ επίσης δόθηκαν παρατάσεις προθεσμιών και αναβολές ελέγχου ή παροχής απαραίτητων στοιχείων (όπως π.χ. των εγκαταστάσεων και των αδειών πυρασφάλειας).

Αναμένουμε να δούμε στη συνέχεια πόσο «αυστηρή» θα είναι, μέσα στον ελάχιστο διαθέσιμο χρόνο, η πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών για τις ιδιωτικές σχολές που ιδρύονται. Για σύγκριση υπενθυμίζουμε ότι η πιστοποίηση των προγραμμάτων, προπτυχιακών και μεταπτυχιακών, του ελληνικού πανεπιστημίου αποτελεί μια χρονοβόρα και επίπονη διαδικασία, και τα αποτελέσματά της, μαζί με το πλήρες συνοδευτικό υλικό, δημοσιεύονται αναλυτικά από την ΕΘΑΑΕ. Επιπλέον, στο πλαίσιο της εκ του νόμου προβλεπόμενης συμμόρφωσης με τις αρχές της διαφάνειας, της λογοδοσίας, και της αξιοκρατίας, αναμένουμε τη δημοσιοποίηση των εγκριθέντων φακέλων.

Παράλληλα, εφόσον η Κυβέρνηση ενδιαφέρεται για τις οικογένειες που πληρώνουν τα δίδακτρα, θα πρέπει να υποχρεώνονται τα παραρτήματα να δίνουν στη δημοσιότητα τα πλήρη δεδομένα της ακαδημαϊκής λειτουργίας τους (π.χ., διαδικασία, κριτήρια και βαθμολογία εισαγωγής ανά Τμήμα, αναλυτική κατάσταση και βιογραφικά διδακτικού προσωπικού, διαδικασίες αξιολόγησης και επιλογής προσωπικού, αναλυτικά προγράμματα και κανονισμοί σπουδών), σε αντιστοιχία με ό,τι ισχύει για το ελληνικό πανεπιστήμιο και όχι με την πλήρη αδιαφάνεια που χαρακτηρίζει τα κολέγια.

Είναι προφανές ότι το διαφορετικό καθεστώς που επιφυλάσσεται για παρόχους πανεπιστημιακών πτυχίων με δίδακτρα, είτε είναι κολέγια είτε είναι ΝΠΠΕ – παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων, δεν συνιστά εμβληματική μεταρρύθμιση αλλά υποβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας μας. Δηλαδή με ποια απλή λογική, απαλλαγμένη από ιδεοληψίες, αποτελεί αναβάθμιση για τις σπουδές μία νέα Σχολή που λειτουργεί με ελάχιστα μέλη ΔΕΠ, χωρίς σοβαρό βαθμολογικό όριο εισαγωγής, συστεγαζόμενη με άλλες εκπαιδευτικές δομές και με πρόγραμμα σπουδών να εγκρίνεται σε μια νύχτα;

Σχόλια